برنامه جدید رشته علوم سیاسی در بوته نقد و بررسی علمی
سه شنبه, ۲۲ مهر ۱۳۹۳، ۰۳:۰۸ ب.ظ
در آستانه
انتشار ویراست اول "بازنگری برنامه رشته علوم سیاسی؛ ضرورت ها و بیم ها"
ویراست اول "بازنگری برنامه رشته علوم
سیاسی؛ ضرورت ها و بیم ها" به اهتمام جمعی از اساتید علوم سیاسی دانشگاه های
کشور در 45 صفحه در قطع رقعی در آستانه انتشار است..
پیرو بازنگری در سرفصل ها و عناوین درسی رشته علوم سیاسی از سوی شورای
تحول علوم سیاسی شورای انقلاب فرهنگی و انتشار نامه 160 استاد علوم سیاسی از دانشگاههای
مختلف کشور خطاب به رییسجمهور و رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزیرعلوم،
تحقیقات و فناوری مبنی برتوقف یک ساله اجرای سرفصل های جدید و ظرفیت سازی و زمینه
سازی مشارکت گروههای علوم سیاسی دانشگاهها و مراجع معتبر علمی این حوزه در امر بازنگری
عناوین و سرفصلهای دروس رشتهی علوم سیاسی،
جمعی از اساتید رشته علوم سیاسی در اقدامی ابتکاری و برآمده ازمسئولیت شناسی علمی
و صنفی با تهیه متنی 45 صفحه ای، ابعاد مختلف وضعیت سرفصل های موجود و اصلاحی رشته
علوم سیاسی در ایران را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.
این
متن مختصر و فشرده علاوه بر کارویژه های علمی- پژوهشی، در قالب گزارشات راهبردی و
کاربردی آماده انتشار شده است، که ضمن فراهم کردن امکان بهره برداری علمی از سوی
اساتید و صاحبنظران رشته علوم سیاسی، ظرفیت استفاده کاربردی را برای مسئولین و دست
اندرکاران نظام آموزش عالی کشور به ویژه مسئولین و کارشناسان آموزشی وزارت علوم و شورای
انقلاب فرهنگی فراهم می سازد.
این
متن علاوه بر یک مقدمه، طرح مسئله و نتیجه گیری در سه فصل سازماندهی شده است. در
فصل اول به دلایل، اصول و اهداف بازنگری و اصلاح دروس و سرفصل ها فراتر از رویکرد
تقلیل گرایانه ی موجود پرداخته شده است، این دلایل و اصول و اهداف در 12 اصل مورد
طرح و توجه قرار گرفته است.
اگر در رویکرد موجود و مصوب تنها به بومی
سازی، اسلامی سازی، غنی سازی بسنده شده است و ازکاربردی سازی جز نامی بیش نیست؛ در پیش بینی های جدید اصول و
اهداف دیگری نظیر؛ بین رشته ای سازی، برنامه ریزی منعطف، توجه به اصل آزادی عمل
گروه های علوم سیاسی، بین المللی سازی و توجه به ملاحظات منطقه ای و مزیت های نسبی
دیده شده و مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
در فصل دوم به نقد و بررسی و طرح نکات مثبت و
منفی برنامه طرح ارتقاء علوم سیاسی پرداخته شده است. در این فصل ضمن نقد روشی،
فرایندی و محتوایی به صورت موردی دروس پایه، تخصصی، دروس اسلامی، دروس از قلم
افتاده و دروسی که وزن بیش از اندازه ای بدان ها داده شده است مورد دقت نظر قرار
گرفته است. ارائه پیشنهادات و نتیجه گیری خاتمه بخش این گزارش می باشد.
سرفصل های جدید اجرایی شده؟ آیا همه سرفصل ها تغییر کرده یا بعضی از درس ها؟