دکتر مجتبی مقصودی

دانشیار رشته علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی


دانشیار رشته علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات

۳ مطلب در اسفند ۱۳۹۷ ثبت شده است

۱۸
اسفند

 

در تجلیل از دکتر احمد ساعی

به نام او.  سلام و خیرمقدم عرض می کنم خدمت حضار گرامی. خانم ها و آقایان. اساتید ارجمند، دانش پژوهان گرانقدر، همکاران محترم!

سلام به همه عزیزانی که امروز به رسم ادب و احترام و تکریم استادی گرانقدر در این مراسم حضور بهم رساندند.

هرچند در این مختصر مجال و فرصت تجلیل و تکریم در همه ی ابعاد شخصیتی و ویژگی های علمی و سجایای اخلاقی استاد احمد ساعی وجود ندارد ولی بنده در حد وقتی که در اختیار دارم به دو بعد شخصیتی این استاد گرانمایه خواهم پرداخت:

 

الف: "ویژگی ها و ابعاد سیاسی استاد":

بنده سال ها و درس های متعددی افتخار دانشجویی این استاد محترم را داشتم. این سابقه به ۳۴ سال پیش برمی گردد؛ سال ۱۳۶۳ به عنوان دومین سری دانشجویان به دانشگاه ها پس از انقلاب فرهنگی به دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران وارد شدیم و درس هایی از جمله درس مسائل سیاسی - اقتصادی کشورهای جهان سوم تا امپریالیسم را با ایشان گذراندیم. با چنین تلمذ و آشنایی، در بعد سیاسی ایشان با چند تعلق عمده شناخته می شود: 

۱-  تعلقات فکری به "اندیشه های چپ"، به ویژه "چپ نو" و گرایش به اردوگاه "سوسیالیسم دمکراتیک"، "سوسیالیسم انسانگرا"، "سوسیالیسم اخلاق گرا" است که تجلی آن در در سوسیالیسم اروپایی و از طریق نهاد پارلمان، آموزش و ترویج برابری و عدالت انسانی، توزیع عادلانه مواهب و امکانات آموزشی (عدالت توزیعی)، رفع تبعیض و ستم و به ویژه ستم مضاعف به اقلیت های دینی، زنان، رفع فساد، تبعیض، بیکاری.... است. بخشی از تولید، ترجمه، آموزش و توزیع ادبیات چپ دمکراتیک عدالت محور در میان دانشجویان علوم سیاسی محصول تلاش های نظری این استاد در فضاهای گفتمانی و در کلاس ها و سرسراهای دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران است. از طرح بحث از سمیر امین تا پل باران، والرشتاین، پل سوئیزی، گوندر فرانک و مکتب وابستگی و نظریات مرکز- پیرامون

دومین ویژگی سیاسی استاد:  سکولار بودگی در منش، روش و مناسبات اجتماعی است. راه حل اداره بهینه کشور در اداره سکولار و فارغ از تبعیض کشور ارزیابی نموده است و تساهل و مدارا و گفتگو میان نیروهای مختلف سیاسی- اجتماعی، دینی، مذهبی و قومی را توصیه می نمودند.

سومین ویژگی سیاسی استاد: تعلقات "ایرانگرایانه و ملی" است که ایشان را در زمره "نیروهای ملی میانه رو" قرار داده است. در عین اینکه چیزی از تعلقات آذری ایشان کم نکرد و این نشان داد که هویت آذری منافاتی با هویت ملی ندارد و امکان تجمیع، همزیستی، هم نشینی و هم آوایی دو هویت قومی و ملی وجود دارد؛ بلکه به یک معنا این دو هویت مکمل و مقوم هم هستند. از این منظر دکتر ساعی، مظهر یک آذری ایرانگرا با گرایشات چپ نو هستند.

چهارمین ویژگی سیاسی: تعلق خاطر  به توسعه... توسعه ایران یکی از مهمترین دغدغه، هدف و آرمان فکری دکتر ساعی بوده که تجلی خود را در دروس توسعه ای ایشان تبلور یافت.

ب: ویژگی های دکتر ساعی در مقام استادی و معلمی 

در این قسمت سخنم را با طرح چند پرسش آغاز می کنم. بطور اصولی ویژگی های یک استاد و معلم خوب چه باید باشد؟تسلط بر درس داشته و خوب تدریس کند. به دانشجو انگیزه بدهد و تشویق نماید. از دانشجوی خود همچون فرزندش حمایت کند.    دانشجوی خود را هدایت و راهنمایی کند.  معلم اخلاق و نظم باشد. دانشجوی خود را بزرگ نموده و در بالاترین مراتب و مناصب بخواهد که همه این ویژگی های حسنه بصورت یکجا در این استاد فرهیخته وجود دارد.

نقل قولی از "فردریش نیچه" هست که بسیار معروف است و آن اینکه: " بدترین پاداش یک آموزگار آن است که شاگردانش تا ابد شاگرد باقی بمانند و بزرگ نشوند."حال آنکه دانشجویان آقای دکتر ساعی علاوه بر ارادت ابدی، در سایه سار این استاد بزرگ رشد و نمو پیدا کردند، پر و بال کشیدند و گشودند و پرواز آموختند؛ چنانکه در حوزه مختلف صاحب نام و نام آور شدند و خوش درخشیدند.

در خاتمه با آرزوی سلامتی و ادامه علم آموزی از محضر استاد، سخنم را خاتمه می بخشم. ایام بکام!

 

مجتبی مقصودی

خانه اندیشمندان علوم انسانی۱۵ اسفند ۱۳۹۷

  • مجتبی مقصودی
۱۴
اسفند

وضعیت رشته علوم سیاسی و عدم وجود فرصت شغلی

برخی نهادها با ادامه رشته علوم سیاسی مخالف هستند موسس انجمن علوم سیاسی ایران و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی معتقد است: برخی در داخل ساختار سیاسی و اجرایی کشور، علوم انسانی و مخصوصا علوم سیاسی را غیر خودی تلقی می کنند بنابراین درصدد حذف آن هستند.

مجتبی مقصودی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا در پاسخ به این پرسش که دلیل حذف شدن رشته علوم سیاسی از استخدام های دستگاه های دولتی چیست، گفت: رویکرد برخی نهادهای تاثیر گذار و سیاست گذار در حوزه فرهنگی معطوف به این مسئله است که خیلی مایل به استمرار فعالیت علوم سیاسی نیستند و یکی از عوامل مشکلات کشور را رشته های علوم انسانی می دانند.

مقصودی افزود: همچنان که کم و بیش همگان مطلع هستند؛ پیش تر اقداماتی از سوی نهادهای حاکمیتی برای تغییر سر فصل های رشته علوم سیاسی صورت گرفت و با مقاومت بدنه ی علمی این رشته مواجه شد چون بر این نظر بودند که این سر فصل ها ناقص به انجام رسیده بود که نمادی از تفکری ایدئولوژیک است که مشکلات کشور را بیش از زمینه یابی واقعی، بخاطر علوم انسانی می داند که بخشی از حاکمیت به این گزاره معتقد هستند.

رئیس اسبق انجمن علوم سیاسی ایران با تصریح بر این نکته که عوامل مشکلات کشور را باید در بستر های دیگری جستجو کرد گفت: مشکل را در بنیادهای سیاست گذاری سیستم و نظام آموزشی باید جستجو کرد. البته از طرف دیگر رشته علوم سیاسی هم باید کاربردی، بومی و روز آمد بشود و اصولا فلسفه شکل گیری انجمن علوم سیاسی هم همین است که این رشته را روز آمد، بومی سازی و کاربردی کند.

  • مجتبی مقصودی
۰۵
اسفند

دومین همایش سالانه انجمن علمی مطالعات صلح ایران 

 

  "صلح، وفاق اجتماعی و همبستگی ملی در ایران"

 

زمان برگزاری همایش: سه‌شنبه ۷ اسفند ماه ۱۳۹۷، ۸:۳۰ الی ۱۷:۳۰

 مکان همایش: خانه اندیشمندان علوم انسانی (خیابان استاد نجات الهی، نبش ورشو )

  • مجتبی مقصودی