وقتی برای تحول با همه سلایق
سه شنبه, ۱۷ تیر ۱۳۹۳، ۰۸:۰۳ ب.ظ
میزان اقبال اساتید و دانشجویان به طرح فعلی تحول
علوم سیاسی
دکتر سیدصادق حقیقت
در خـصـوص سرفصـلهای رشته علـوم سیاسی که بـرای اجرا در سـال 1393 در ایـن زمینه تدوین
شده و بهصورت کتبی به دانشگاهها ابلاغ شده، چند نکته بهنظرم میرسد. نکته اول اینکه باید مشخص شود کتب تهیه شده، چه مقدار از اتقان علمی
برخوردار است؟ بهنظر میرسد که اگر نگوییم مشکلات زیادی در این سرفصلها از نظر علمی وجود دارد، حداقل مشکلاتی وجود دارد که قابل رفع بود و
با مشاوره با اساتید و صاحبنظران، امکان بالابردن سطح اتقان علمی آنها وجود داشت. نکته دوم این است که اعلام این سرفصلها چه مقدار با استقبال اساتید علوم سیاسی، روبهرو شده است؟ به بیان دیگر باید دید که آیا این سرفصلها و کتب تهیه شده، از مشروعیت به معنای رضایت مخاطبان، برخوردار است یا
نه؟ همین که حدود 160 نفر از اساتید تا به حال تقاضای تعویق یکساله سرفصلها را داشتند، نشان میدهد که استقبال عمومی وجود ندارد و با تحقیق کمی و آماری میتوان تشخیص داد که بهشکل مشخص، این سرفصلها به چه میزان در بین اساتید و نخبگان علوم سیاسی مشروعیت دارد. نکته
سوم این است که در بین اساتید علوم سیاسی و گرایشهای اسلامی در علوم سیاسی، نحلههای مختلفی وجود دارد و کاری که در تهیه این سرفصلها بدون دلیل خاصی انجام شده، این است که با گروه و سلیقه خاصی کار شده
است. درحالیکه چه بهتر بود که
با سلایق مختلف کار میشد و از سلیقهها و مذاقهای مختلف استفاده میشد. نکته مهم دیگر این است که طراحان سرفصلها معتقدند ارتباط خاصی بین تهیه سرفصلها با دولتی خاص مثلا دولت سابق دکتر احمدینژاد وجود ندارد و به بیان دیگر، تهیه سرفصلها امری فرادولتی بوده است. این بیان، نکته درستی است و میتوان آن را قبول کرد اما یک نکته دیگر را باید اضافه کرد و آن این است
که تهیه این سرفصلها را با نگاه زمینه گرایانه باید تحلیل کرد؛ یعنی این سرفصلها در شرایطی تهیه و تدوین شد که چندان امکان انتقاد و اعتراض به آنها
وجود نداشت و الان که در شرایط خاصی از سال 92 به بعد قرار گرفتیم میبینیم که مخالفان و منتقدان این سرفصلها، اعتراض یا نقد خودشان را ابراز
کردند. بنابراین، بهجای دیدگاه متن گرایانه به این سرفصلها، باید نگاه زمینه گرایانه داشته باشیم که در چه زمان خاصی این سرفصلها نوشته شده و چه دیدگاه خاصی بر آنها حاکم بوده است.
نکته آخری که میتوانم به آن اشاره کنم این است که آیا ارائه این سرفصلها، از نظر روانشناختی باعث جذب دانشجویان در رشته علوم سیاسی خواهد شد؟
مثلا اگر چند متن تکرار شد، چند سرفصل از چند درس تکرار شد و منابع زیادی هم برای آن
وجود نداشت، ـخصوصا اگر سرفصلها، سرفصلهای دینی باشدـ از نظر روانشناختی چه احساسی به دانشجو دست خواهد داد؟
آیا دانشجویان نوعی مقاومت و اینرسی در مقابل سرفصلهای جدید از خود نشان خواهند داد یا با آغوش باز آنها را میپذیرند؟
بهنظر میرسد که تاکید زیاد بر سرفصلهای خاص خصوصا آنهایی که صبغه دینی دارد، نه تنها باعث جذابیت زیادتر برای دانشجو نمیشود بلکه از نظر روانشناختی نوعی مقاومت را در ذهن آنها ایجاد خواهد کرد.منبع : هفته نامه پنجره شماره 201 شنبه 14تیرماه 1393 ص57
اگر چند انجمن با هم به این طرح اعتراض کنند شاید مفید واقع شود